גרד ברוך (בושקו)

(05/11/1911 – 25/02/1993) ( יד חשון תרע”ב – ד אדר תשנ”ג )

בושקו, כפי שכונה בפינו תמיד, נולד בלבוב, גליציה, פולין בשנת 1911 להוריו טויבה ויצחק. אביו היה סוכן נוסע שכיר. אמו מתה עליו עוד לפני עלייתו של בושקו ארצה. אביו נשאר בפולין ונספה בשואה. אחותו, רחל (ניוניה) עלתה אף היא כחברת השומר הצעיר לקיבוץ תל עמל ואחרי שנים עברה לקיבוץ רמת השופט, שם הקימה משפחה ושם נפטרה והשאירה אחריה את בעלה ואת בתה, מיכל.
בושקו למד בביה”ס העברית בלבוב ורכש השכלה תיכונית. כבר אז התבלט בנטיותיו האמנותיות. הוא הצטרף לתנועת השומר הצעיר בשנת 1929 לקן לבוב והיה מבין מקימי פלוגת ההכשרה בפשמישל כחבר בקיבוץ עלייה “מסד”. הוא עלה ארצה בשנת 1933 לקיבוץ תל עמל. כאן מצא את בחירת ליבו ונישא לחיה מבית שוויסברג, מן השכבה הישראלית. כאן נולדו להם ילדיהם האהובים: אורי ז”ל, יהודה והדס. חיה, רעייתו היתה מן הדמויות האהובות בקיבוץ. היא נפטרה בשנת 1972. אורי בנם נפטר בשנת 1991. פטירת יקיריו השפיעו קשה על חייו של בושקו.
בושקו הגיע לקיבוץ בעודו בנחלת יצחק. שם עבד בקבוצת הבניין ובמסגריה לעבודות חוץ. בפלוגות שלקראת ההתיישבות הוא עבד בקבוצת הבניין בעמק בית שאן.
בושקו עבד במסגריה של הקיבוץ, בריכוז הבניין ולאחר קורס קצר למנהל עסקים במדרשת רופין היה גזבר בקיבוץ. בשנות הששים ריכז את מפעל “שפרית” ובשנות השבעים את מפעל מתכת. בין היתר גם קיבל תפקיד במשחטה האזורית. נציין שתוך כדי כך גם התגייס לפעולה במפלגת מפ”ם כגזבר המפלגה.
בין התפקידים שבושקו ריכז היו: ו. מחנה, ו. פוליטית, ו. תרבות ואף היה חבר בו. משק במשך כל השנים.
גוון מיוחד וחשוב באישיותו היו נטיותיו האמנותיות. הוא התבלט באמנות הצילום והודות לו התעשרנו במאגר רב ערך של צילומים היסטוריים מראשית הקיבוץ ומימי חומה ומגדל, שנשמרו על ידו בקפדנות. לא תשכח התערוכה המרשימה שסידר בחג מחצית היובל לחומה ומגדל ושלושים שנה להיווסדו של הקיבוץ וכן התערוכה עם בניית החלק הדרומי של המחנה מעברו של הנחל, הוא שיכון הוותיקים.
בושקו היווה דמות מיוחדת בין חברי הקיבוץ ומי שלא הכירו בשנות פעילותו אינו יודע את תרומתו לחיי הקיבוץ במשך עשרות שנים.
בסוף שנות השמונים חלק ואושפז בבית הבריאות שם טופל כחמש שנים רצופות.
בושקו נפטר בפברואר 1993 ונטמן ליד חיה, אשתו בבית העלמין של תל עמל.
יהי זכרו ברוך!

התחברות אל האתר
דילוג לתוכן