יפה קריסטל יהודית

(22/07/1915 – 02/07/1941) ( יא אב תרע”ה – ז תמוז תש”א )

יהודית קריסטל נולדה להוריה שמואל ולאה בסוסנוביץ, פולין. המשפחה היתה משפחת סוחרים מסורתית וציונית. משפחת רבנים משכילה שדאגה לחינוך תורני וכללי גם יחד. יהודית עלתה יחד עם הוריה לישראל בשנת 1924. בהיותה בת תשע נכנסה לביה”ס הדתי לבנות “תלפיות” בתל אביב. היא הצטיינה בלימודיה והיתה אהובה על חבריה ומוריה. עם סיום ביה”ס היסודי החליטה להצטרף לתנועת “השומר הצעיר” ועל דעת עצמה עברה לגימנסיה החילונית “נורדיה”, אותה סיימה בהצטיינות, במיוחד בספרות ובהיסטוריה.
בקן השוה”צ בתל אביב היתה יהודית מן הפעילים והשתייכה לגדוד הבוגרים ב’ שהקים מאוחר יותר את קיבוץ אילון. היא יצאה לפעילות הדרכה בחדרה ובחו”ל, שם פגשה את אברהם יפה. הם היו צירי התנועה בוועידה העולמית בפופרד.
בשנת 1936 הצטרפה יהודית לקיבוץ תל עמל. את צעדיה הראשונים עשתה בפלוגת העבודה בבית אלפא. היא היתה מעורה בחיי החברה, בחיי התרבות ובתפקידים שהוטלו עליה. כך התקשרה לנוף ולמקום ובאותה שנה נולד גם בנה, דני.
עם עבור הקיבוץ למחנהו הקבוע בהתיישבות נבחרה יהודית למזכירת הקיבוץ. בהגיונה החותך חיפשה תמיד את הקו הישר והבהיר תוך ראיית האדם במרכז.
כאשר התגייס אברהם יפה לצבא הבריטי יצאה יהודית ללמוד במכון למדריכי חו”ל של הסוכנות בירושלים. שם התעניינה בכל שטחי הדעת: בציונות כמו בצופיות, בכלכלה כמו בשירה. ואמנם נכונו לה עתידות גדולים בפעילות בקיבוץ ובתנועה כי מוכשרת היתה, מלאת חיוניות ובעלת חן אישי מיוחד במינו.
יהודית היתה אם רגישה וחמה לבנה והיתה גאה על התפתחותו, כשהיא מקווה לשוב במהרה מלימודיה הביתה ולהתמסר לגידולו.
הקיבוץ הוכה בתדהמה ועבר זעזוע עמוק כאשר נפצעה יהודית בתאונת דרכים בנסיעה הביתה מלימודיה. לאחר ימים של סבל רב הוציאה את נשמתה והיא רק בת 26.
יהי זכרה ברוך!

התחברות אל האתר
דילוג לתוכן