פרנקל חשק (יחזקאל)

(21/09/1912 – 23/05/1989) ( י תשרי תרע”ג – יח אייר תשמ”ט )

חשק, כך כונה אצלנו מאז בואו לקיבוץ, נולד בעיר לוטוביסקה, גליציה, פולין להוריו צילה ושמואל. עקב מלחה”ע הראשונה נאלצה המשפחה לברוח ולנוע להונגריה ולצ’כיה. לאחר המלחמה השתקעו בעיר רישא. הבית היה דתי ומסורתי וכך התחנכו הילדים. האב היה גם בעל השכלה כללית. הוא לא היה איש עסקים מוצלח והמצב הכלכלי היה לא קל. כאן, ברישא, נולדו שני אחיו של חשק. מכל המשפחה הגיעו ארצה לאחר השואה, שלושת האחים והאחות שהוחבאה אצל משפחה נוצרית.
בגיל 13 הצטרף חשק לקן השוה”צ ברישא. עם התבגרו החליט ללמוד את מקצוע הנגרות והצטרף לפלוגה המקצועית של קיבוץ “מסד” בלבוב כשהיה בן 18. בשנת 1933 עלה ארצה בסרטיפיקט לקיבוץ תל עמל. הוא הגיע עם זאב לילה והיה מראשוני העולים של “מסד”. תחילה עבד בפרדס אך חיש מהר התחיל לעבוד במקצועו, נגרות. הוא קיבל עבודה בתל אביב והיה נוסע לשם יום-יום באופניו. לאחר מכן בנה את צריפי הקיבוץ בנחלת יצחק. ב- 1934 יצא עם פלוגת החלוץ לבית אלפא. בסתיו הקים חשק צריף ששימש בחלקו חדר אוכל ובחלקו – למגורים, לשימוש חברי הקיבוץ שעברו לבית אלפא. באותו זמן יצא לפרק את המחנה בנחלת יצחק והעבירו לבית אלפא. זמן קצר עבד ביישור החולות במפרץ עכו ובפלוגת מרחביה.
ב- 1936 החלו להירקם קשרים בינו לבין מנקה, רעייתו לעתיד.
לקראת העלייה על הקרקע בחומה ומגדל היה חשק בוועדה לתכנון והקמה. הוא הכין את הצריפים לחצר החומה ובאין עוד נגריה במקום, נאלץ לנוע לנגריית עין המפרץ. הקמת החומה ומגדל היוותה מאורע חשוב בחייו. עם הקמת המחנה הקבוע שלנו החל חשק להקים את הנגרייה של הקיבוץ שסיפקה את עבודות העץ לבנייני המשק ורהיטים לחברים. תוך כדי כך עסק חשק בתחביב תחריטים ועיצוב תמונות בפורניר. חשק היה חבר ומרכז ועדת מחנה לתכנון מבני הקיבוץ במשך שנים רבות. הוא ריכז עד לשנותיו האחרונות את הנגרייה. בזמן המאורעות ומלחמת העצמאות שימש כאחראי על הסליקים של הנשק בקיבוץ.
למנקה ולחשק נולדו שלוש בנות ונכדים. לפני מותו נולדה לו נינה. חשק רווה נחת ממשפחתו הענפה אף כי אבל על רעייתו, מנקה, שנפטרה כ- 9 שנים קודם. במשך כל ימיו היה נאמן הקיבוץ ופעיל בתחומי הבנייה והעשייה הקיבוצית. בשנים האחרונות היה בוועדה לשחזור חומה ומגדל, “המרכז החינוכי חומה ומגדל”. הוא ליווה יחד עם יהושע לוריא את המפעל אך לא זכה.
בשבת, ביום שרב כבד, רכב על אופניו לביקור באתר ונהרג בתאונה כאשר חצה את הכביש.
יהי זכרו שמור עמנו!

 

התחברות אל האתר
דילוג לתוכן