לילה פליקצו רחל

(10/11/1911 – 02/07/1944) ( יט כסלו תרע”ב – יא תמוז תש”ד )

רחל פליצקו נולדה בנובמבר 1911 בעיירה רוזבדוב, פולין להוריה אלעזר ואסתר (לבית זילבר). משלוח ידו של האב היה מסחר והמצב הכלכלי בבית היה קשה, אך בביתם שררה אווירה משפחתית חמה. האב, אוהב ספר ואף בישבו בחנותו הדלה לא מש ספר הגמרא מידיו. האם, אישה נעימת הליכות ועמלה קשה למען ספק את צרכי הבית.
לפני עלייתה ארצה, מתה האם ורחל נטלה על עצמה עול קיום המשפחה וכן מימנה את לימודיה היא.
לאחר סיום ביה”ס היסודי פנתה רחל לבית ספר למסחר ואחר כך למדה את מקצוע הפנקסנות. רחל הצטרפה לתנועת “השומר הצעיר” בשנת 1928 אל שכבת הבוגרים. מיד היתה פעילה במגביות ושאר פעילויות התנועה מתוך נאמנות ללא סייג. לאחר מכן יצאה להכשרה חלוצית בפלוגת קיבוץ מסד בלבוב.
כאן השתלבה מיד ומצאה סיפוק רב בהתמסרותה לעבודה ולחיי החברה, חברת הקיבוץ לעתיד. בפלוגת לבוב תפסה רחל עמדה חברתית טובה עד עלייתה ארצה.
רחל הגיעה לישראל בפברואר 1935 ומיד השתלבה בחיי קיבוץ תל עמל, תוך שאיפה מתמדת להשתרש בעבודה חקלאית. היתה זו תקופת הפלוגות והנדודים בחיי הקיבוץ. רחל קיבלה על עצמה את הנהלת המטבח בפלוגת הקיבוץ ברמת גן, לאחר מכן עבדה בבניין כברזלנית ושימשה כסדרנית עבודה בפלוגת הקיבוץ בבית אלפא. היא גם טיפלה בחולים וכן היתה חברת ועדת בריאות.
לבסוף השיגה את חלום חייה ונצמדה לחקלאות, לענף המטעים. בידיה נטעה את כרמי הגפן והזית הראשונים, עסקה בהשקייה בחום הלוהט של עמק בית שאן ובזמירה בעונת החורף, והיתה גאה על היותה עובדת מטעים קבועה, שם גילתה התמדה למופת, מסירות ואף סיפוק רב.
רחל נישאה לזאב לילֶה ז”ל בהיותם בקיבוץ ובשנת 1940 נולדה בתם האהובה, הגר.
כך נמשכו חייה הצנועים והשקטים עד שפגעה בה המחלה הממארת. היא נפטרה בת 33 שנים.
יהי זכרה ברוך!

התחברות אל האתר
דילוג לתוכן