צינברג אליעזר (לושק)

(03/07/1914 – 11/06/1985) ( ט תמוז תרע”ד – כב סיון תשמ”ה )

אליעזר נולד בעיר קיוב, רוסיה, להוריו יוסף וגיטה. כאשר היה בן שנה עברה המשפחה לעיר וישניוביץ בחבל ווהלין בפולין. האב היה רופא וניהל את בית החולים. הבית היה ציוני מובהק. אליעזר סיים את ביה”ס העממי בוישניוביץ, למד בביה”ס התיכון בקרמניץ ושם גם הקים יחד עם חבריו את תנועת הנוער הציוני. בחגים ובחופשות היה מבקר את משפחתו. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה התקיפו האוקראינים את ביתם ורצחו את הוריו. דודו של אליעזר, ד”ר ישראל צינברג לא עזב את רוסיה. הוא היה מהנדס-כימאי ובזמנו הפנוי עסק בחקר ספרות ישראל. במשך שנים רבות עסק הד”ר צינברג בחיבורו הספרותי-אנציקלופדי של תולדות ספרות ישראל במשך אלף השנים האחרונות בתשעה כרכים ולא סיים, מכיוון שהוגלה לסיביר בשנת 1938 ושם מת. קברו לא נודע.
אליעזר יצא ללמוד חקלאות באוניברסיטת קרקוב ואז נקרא להיות בין עשרת החלוצים הראשונים של החווה החקלאית צ’יז’יקוב מיסודו של ד”ר צבי סטרנר. בנובמבר 1937 עלה לארץ לקיבוץ אושה ומשם עבר לקיבוץ תל יצחק, שם הכיר את הלה, אשתו לעתיד. אליעזר הקים בקיבוץ את גן הירק. משם המשיכו השניים לירושלים ואליעזר המשיך את לימודיו באוניברסיטה. הוא שמר בלילות, שימש כמדריך בהגנה ושירת כנוטר ואף הוזמן לשמש כמדריך בגן הירק בחוות הלימוד בהנהלתה של רחל ינאית בן צבי.
בחורף 1943 עברו אליעזר והלה לקיבוץ תל עמל והוא הצטרף מיד לצוות גן הירק ותרם רבות לפיתוחו. הוא הדריך את חברת הנוער “אייל” ולימד את מדעי הטבע במוסד החינוכי “גלבוע”.
אליעזר יצא לפעילות בשליחות הקבה”א בקליטת עלייה ולפעילות פוליטית במפ”ם. כשלושים שנה עבד בספריית המוסד החינוכי והתמסר לעבודתו בכל מאודו. הודות למסירותו ולידע הרב שלו הגיעה הספרייה לרמה גבוהה, משמשת מורים ותלמידים רבים.
אליעזר התמסר להוצאת היצירה הגדולה של דודו, ד”ר ישראל צינברג “תולדות ספרות ישראל” בשבעה כרכים במהדורה עברית בהוצ’ ספריית הפועלים והתמסר גם להוצאת הספר על חוות הלימוד החלוצית בצ’יז’יקוב שהופיע ב- 1983 בהוצאת גבעת חביבה. הוא שימש בתפקידים רבים בקיבוץ.
לאליעזר ולהלה נולדו שלושה ילדים והוא היה אב מסור וסב אהוב על בניו ונכדיו. בבוקר של יום ה- 11 ביוני 1985 יצא אליעזר כמנהגו רכוב על אופניו בדרכו לספריית המוסד החינוכי ונהרג בתאונה. מותו זעזע את משפחתו, את הקיבוץ ואת חבריו הרבים. יהי זכרו ברוך!

 

התחברות אל האתר
דילוג לתוכן